تهران
کد خبر:4880
پ
IMG-20211031-WA0229

تسریع در اسکان دائم زلزله‌زدگان اندیکا / ۸درصد روستاها آب ندارند/ مردم در زلزله زده تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند/۴۰ درصد جاده های موجود تخریب شده اند

به گزارش گلبانگ زاگرس : علیرضا ورناصری ​نماینده مردم مسجدسلیمان ، لالی ، اندیکا و هفتگل در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا صورت نگرفته است و چادرهایی هم که به بخشی از مردم داده شده مناسب شرایط روستایی و عشایری نیست و قطعاً […]

به گزارش گلبانگ زاگرس : علیرضا ورناصری ​نماینده مردم مسجدسلیمان ، لالی ، اندیکا و هفتگل در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تاکنون اسکان به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان شهرستان اندیکا صورت نگرفته است و چادرهایی هم که به بخشی از مردم داده شده مناسب شرایط روستایی و عشایری نیست و قطعاً در آینده نزدیک در بارندگی و سرما با مشکلات عدیده روبرو خواهند شد .

علیرضا ورناصری در حاشیه بازدید جمعی از خبرنگاران خانه مطبوعات استان خوزستان از مناطق زلزله‌زده اندیکا اظهار کرد: در زلزله اخیر ۱۳۰ روستا در اندیکا دچار تخریب ناشی از زلزله شده‌اند که از این‌تعداد ۳۰ روستا صد در صد تخریب شده است.

وی افزود: طبق برآورد اولیه حدوداً یک هزار واحد مسکونی تخریب شده است ، این در حالی است که هنوز برخی از روستاهایی که در دوردست قرار دارند و مسیر آنها صعب العبور است یا هنوز ساکنینیشان در حال کوچ هستند و به منطقه خود نرسیده اند از آنها اطلاعاتی وجود دارند و از میزان خسارت وارد شده به آن‌ها بی‌اطلاعیم که به مرور گزارش های آنها نیز بر این‌ حجم از آسیب دیدگی و تخریب ها اضافه می گردد.

نماینده مسجدسلیمان، لالی ، اندیکا و هفتگل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : علاوه بر تخریب روستاها ، بیش از ۴۰ درصد مسیرهای روستایی منطقه نیز دچار آسیب و تخریب شده‌اند.

وی گفت : البته قبل از زلزله نیز این جاده ها دچار مشکلات جدی و صعب العبور بوده‌اند.

ورناصری تصریح کرد : همچنین ۲ عدد ‌تاسیسات‌ آبرسانی دچار تخریب شده‌اند و آبرسانی با تانکر و به سختی انجام می گیرد.

نماینده مردم اندیکا با اشاره به آسیب دیدن مدارس روستایی و عشایری بر اثر زلزله اخیر گفت :

۸۶ مدرسه دچار آسیب دیدگی و تخریب شده‌اند و بنابر اعلام سازمان نوسازی مدارس ، در حال حاضر این مدارس دیگر غیر قابل استفاده نیستند.

وی افزود : در این مناطق به دلیل فقر اقتصادی و همچنین کمبودهای شبکه ارتباطی آموزش در مدارس مجازی نبوده و در تمام دوران کرونا نیز به صورت حضوری انجام می‌شد که اکنون این دانش‌آموزان بدون سرپناه هستند و نیاز به یک عزم ملی است برای رفع این مشکلات

ورناصری خاطر نشان کرد : هنوز ارزیابی زلزله در اندیکا به پایان نرسیده است ، اما تاکنون ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت گزارش شده است و طبق پیش بینی های استانداری خسارت وارده از زلزله در منطقه در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است.

نماینده مسجدسلیمان، لالی ، اندیکا و هفتگل در مجلس شورای اسلامی ادامه داد : چادرهای که به مردم زلزله زده داده اند مناسب مناطق شهری مناسب است و متناسب با شرایط روستایی و عشایری نیست و قطعاً با نزدیک شدن به فصل بارندگی و سرما بشدت دچار مشکلات عدیده ای می شوند .

وی افزود: این چادر ها را به عنوان سکونت‌گاه‌های موقت که برای زلزله‌زدگان در نظر گرفته اند ،که سرمای هوا و باران و برف اصلا پیش‌بینی نشده است.
و باید با سرعت اقدام به ساخت و اشکانی درست و به معنای واقعی برای زلزله‌زدگان باشند .

ورناصری تصریح کرد: در این مدت چهار بار در مجلس در این خصوص نطق کرده و تذکر داده‌ام .

نماینده مردم اندیکا گفت : پس از حضور رئیس جمهور و دستورات اکیدی که در خصوص حل مشکلات و خصوصاً اسکان دائم مردم منطقه دادند ، اکنون عزمی ایجاد شده است که در طی یک ماه سکونت‌گاه مناسب و‌ محکم ایجاد گردد .

وی خاطرنشان کرد: مردم زلزله زده تمام سرمایه خود را از دست داده‌اند و لازم به ذکر است که از بر اساس اعلام رسمی دولت، اندیکا از جمله ۳۱ شهرستان محروم کشور است و مشکلات و محرومیت‌های بسیاری در آن وجود دارد که و این مشکلات در طول سالیان جدید بوده اند اما متاسفانه هرگز دیده نشده بود .

ورناصری ادامه داد: این منطقه از جمله حوزه‌های پر آب‌ شیرین کشور است و ۸ میلیارد متر مکعب در پشت ۳ سد منطقه قرار دارد، اما در حال حاضر ۱۲۶۵ روستا در حوزه انتخابیم فاقد آب‌رسانی است.

ورناصری افزود : از این‌تعداد ۸ درصد روستاهای اندیکا فاقد لوله کشی آب هستند که یا با تانکر آب‌رسانی به آن‌ها می‌شود ، این در حالی است که بیش از ۲۰ درصد آب قابل تنظیم کشور، در این منطقه است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید