تهران
کد خبر:8340
پ
images.jpeg-۸
رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از خشکی ۲۶ درصدی تالاب شادگان خبر داد.

خشک شدن ماهانه تا ۳۰ سانتیمتر از تالاب‌های خوزستان

موسی مدحجی گفت: امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳ تا ۳۰ سانتی‌متر از عمق تالاب‌های خوزستان، تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند. مدحجی با اشاره به آخرین وضعیت تالاب شادگان اظهار کرد: متناسب با تغییرات اقلیم، تالاب‌ها دوره نوسانات آبی را می‌گذرانند، اما […]

موسی مدحجی گفت: امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳ تا ۳۰ سانتی‌متر از عمق تالاب‌های خوزستان، تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند.

مدحجی با اشاره به آخرین وضعیت تالاب شادگان اظهار کرد: متناسب با تغییرات اقلیم، تالاب‌ها دوره نوسانات آبی را می‌گذرانند، اما اگر در حوضه آبریز هر تالاب تنش آبی رخ دهد نیز بر سیستم اکولوژیکی آن اثر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه روان‌آب‌ها و بارش‌های حوضه‌های آبریز نیز بر میزان آبگیری تالاب‌ها اثر می‌گذارند، افزود: در زمستان سال قبل یعنی در سال آبی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲ (از مهرماه ۱۴۰۱ تا شهریورماه ۱۴۰۲) بارش‌های خوبی در حوضه‌های آبی کارون و جراحی داشتیم؛ هر چند هر سال بیشترین میزان آب تالاب‌ها با تبخیر در فصل تابستان از دست می‌رفت، اما در حال حاضر شرایط آبی تالاب شادگان در مقایسه با دو سال اخیر بهتر است.

رئیس اداره احیای تالاب‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: البته امسال تبخیر آب در تالاب‌ها نسبت به سال‌های قبل بسیار بیشتر است و برآورد شده که ماهانه بین ۱۳ تا ۳۰ سانتی‌متر از عمق تالاب‌های خوزستان، تبخیر می‌شوند و از بین می‌روند.

وی تصریح کرد: بنابراین جا‌هایی از تالاب‌ها که حدود یک مترمربع عمق دارند، قاعدتا در فصل تابستان کلا از بین می‌روند و اکنون این اتفاق در تالاب‌های خوزستان رخ داده است.

مدحجی با اشاره به دلایل افزایش تبخیر تالاب‌ها، عنوان کرد: تغییرات اقلیم، گرمایش زمین، سوخت‌های فسیلی مورد استفاده و قرار گرفتن مسیر جبهه‌های گرم هوا به سمت خوزستان از عواملی هستند که در افزایش تبخیر تاثیرگذار هستند.

وی افزود: با وجود اینکه در نیمه مردادماه قرار داریم هنوز از رطوبت و شرجی دریایی که هوا را متعادل می‌کرد، خبری نیست که این مساله نیز در شرایط تاثیرگذار است. مصارف آب در مسیر رودخانه‌ها نیز در کاهش آب تالاب‌ها مزید بر علت بوده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید