تهران
کد خبر:913
پ
۰۰۱-۲۸۷

نمایندگان با کلیات طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس مخالفت کردند

نگرش نیوز – طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس در دستور کار روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۱۳ رای مخالف، ۱۱۱ رای موافق  و ۷ رای ممتنع با کلیات این طرح مخالفت کردند. «علیرضاسلیمی» نماینده محلات به عنوان نماینده مخالف این طرح در سخنانی اظهارداشت:  موضوع این است […]

نگرش نیوز – طرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس در دستور کار روز چهارشنبه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت که نمایندگان با ۱۱۳ رای مخالف، ۱۱۱ رای موافق  و ۷ رای ممتنع با کلیات این طرح مخالفت کردند.

«علیرضاسلیمی» نماینده محلات به عنوان نماینده مخالف این طرح در سخنانی اظهارداشت:  موضوع این است که تغییر در آیین نامه برای کدام فصل است هر چند که نظارات بر رفتار نمایندگان،  شفافیت آرا و ساماندهی رفتار هیات رئیسه از موارد مهم است. اما موضوع این است که بخش که امروز به مجلس ارائه شده به جای مدیریت صحن و کمیسیون‌ به مدیریت نمایندگان تاکید شده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۳۹ و ۱۴۹ نمایندگان پیشنهادهای خود را به کمیسیون می‌دهند اما با این رویه به سمتی می رویم که درعمل تابع بی چون و چرایی مدیران مجلس خواهیم بود و جلوی آزادی و اختیارات نمایندگان از آنها گرفته می‌شود.

«رحیم زارع»نماینده آباده نیز به عنوان نماینده موافق طرح در سخنانی اظهارداشت: رویه فعلی اداره مجلس برای اینکه در قوانین جامع باشد بایدتغییر کند. به عبارتی اگر می‌خواهیم قوانینی تصویب شود باید از مسیر کمیسیون‌های تخصصی عبور کند و باید کلیات را رای دهیم و جزئیات را می توانیم اصلاح کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح می‌توان جلوی حرفهای غیر کارشناسی شده را گرفت و کمیسیون‌های محور می‌شوند.  به عبارتی به روز بودن قوانین درعصر رقابت و در فضایی که کسب و کار مهم است و در زمانی که بعضی از قوانین ضمانت اجرایی ندارد می توان در مسیر تخصصی طرح ها و لوایح کمک کننده باشد

«کمال علیپور» نماینده قائمشهر به عنوان نماینده مخالف طرح نیز در سخنانی اظهار داشت: طبق اصل ۸۵ قانون اساسی نمایندگی را قائل به شخص می‌داند و قابل واگذاری نیست و در صورت تصویب این طرح اختیارات نمایندگان در جاهایی که می‌توانند پیشنهاد بدهند و جلوی انحراف را بگیرند، اختیار را به کمیسیون می‌دهد.

وی تاکید کرد: در این طرح نماینده پس از پیشنهاد نمی‌تواند در زمینه پیشنهادهای ورود پیدا کند و این کار را کمیسیون باید انجام دهد.

«محمدرضا پورابراهیمی»نماینده کرمان نیز به عنوان نماینده موافق طرح گفت: در این طرح قرار شد رسیدگی به طرح‌ها و لوایح به نحوی بررسی شود که خروجی آن کارآمدی مجلس و کمیسیون باشد. از طرفی در این طرح این حق سلب نشده بلکه این حق برای نماینده محفوظ است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در این طرح اگر نماینده پیشنهادی دارد در جایی به نام کمیسیون به صورت تخصصی آن را مطرح می‌کند. زیرا در همین صحن علنی پیشنهادهای غیر تخصصی مطرح می شود که جلوی کارآمدی مجلس را میگیرد.

وی ادامه داد: افرادی که مخالف این طرح هستند، دوست دارند درباره همه موضوعات پیشنهادهای غیرکارشناسی بدهند و این سبب کند شدن روند قانون گذاری مجلس می‌شود. در صورتی که در این طرح نمایندگان به صورت دو شوری در طرح‌ها و لوایح ورود پیدا می‌کنند تا به مانند ۳۵۰ تا ۴۰۰ طرحی که تاکنون اعلام وصول شده، طرح‌ها انباشته نشود.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: در این طرح روش رسیدگی به طرح‌ها و لوایح متفاوت می‌شود و هدف کارآمدی و تخصصی مجلس است تا مسیر ریل گذاری برای کارآمدی نظام موثر باشد.

«احمدامیرآبادی فرهانی» نماینده قم به عنوان نماینده مخالف این طرح نیز در سخنانی اظهارداشت: در مجلس به دنبال تحول مجلس هستیم و در این طرح کمیسیون آیین نامه تلاش کرده مجلس را به سمت کمیسیون محوری هدایت کند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: تریبون مجلس و صحن صدای ملت است و نباید کاری کنیم که صدای ملت ونقدهای مجلس در صحن کم شود. البته بها دادن به کمیسیون‌ها خوب است ولی موضوع این است که اگرپیشنهاد را به کمیسیون مطرح ‌کنیم پس از آن نماینده دیگر اختیار ندارد.

امیرآبادی تاکید کرد: از رییس کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس می‌خواهم که نظر نمایندگان را تامین کند و از نمایندگان می‌خواهم به کلیات طرح رای ندهند.

«مجتبی یوسفی»نماینده اهواز نماینده موافق این طرح نیز در سخنانی یادآور شد: در این طرح اختیار نماینده سلب نمی‌شود ولی شما نمایندگان ببینید که خروجی ۶ ماهه مجلس چه بوده و چه طرح هایی به شورای نگهبان رفته و دوباره برگشت خورده است.

وی با تاکید بر اینکه در فرصت کوتاه ۳ تا ۵ دقیقه صحن مجلس نمی‌توان درباره مسائل تخصصی صحبت کرد، گفت: بلکه با این طرح در کمیسیون از پیشنهادهای غیر کاربردی فاصله گرفته و طرحها پخته می‌شود و باید در نظر گرفت آیا ۳۸۰طرحی که تاکنون مطرح شده اولویت کشور است؟

وی خاطرنشان کرد: در حل مشکلات معیشتی مردم هم افزایی لازم صورت نگرفت که دلیل آن همین خلا در آیین نامه داخلی مجلس است و زمان مجلس میلیاردها تومان ارزش دارد و نیاز است که از این زمان بهینه استفاده شود.

«عبدالرضا عزیزی» نماینده مردم شیروان نیز در موافقت این طرح نیز گفت: در مجلس فعالیت ما مخدوش است و اگر طرحی تصویب شد خیلی زود وارد جزئیات می‌شویم و من نماینده پس از تصویب فوریت آن وقتی برای بیان پیشنهاد ندارم. اما در این تغییر جدید اگر قانونی تصویب شود حق پیشنهادبرای نماینده ایجاد می‌شود.

وی افزود: به عنوان نمونه کمیسیون بعد از مدتی گزارشی آمده کرده و به صحن می‌آورد و نمایندگان هم حق دادن پیشنهاد ارائه دهند.  ولی ممکن است یک نماینده به کمیسیون مراجعه نکند و اجازه می‌دهد که بعد از آماده شدن گزارش روی گزارش پیشنهاد بدهد. در این صورت ابتدا باید پیشنهاد نماینده مطرح شود واگر رای بیاورد گزارش کمیسیون مطرح نمی‌شود.

عزیزی خاطرنشان کرد: موضوع این است که آیا پیشنهاد نماینده مقدم است یا پیشنهاد یک کمیسیون تخصصی مقدم شود؟

درطرح اصلاح موادی از آئین نامه داخلی مجلس آمده است: رسیدگی به طرح‌ها و لوایح دو فوریتی و سه فوریتی یک شوری و طرح ها و لوایح عادی و یک فوریتی دو شوری است.   در صورت ضرورت با تشخیص هیات رئیسه مجلس طرح ها و لوایح عادی و یک فوریتی به صورت یک شوری مورد رسیدگی قرار می گیرد. در این صورت، هیأت رئیسه موظف است همزمان با ارجاع طرح یا لایحه به کمیسیون ها، یک شوری بودن آن را تعیین و اعلام کند.

در ادامه این طرح در اصلاح ماده ۱۴۴ قانون و تبصره آن آمده است: گزارش شور اول کمیسیون در مورد طرح ها و لوایح دوشوری حداقل ۲۴ ساعت قبل از رسیدگی در مجلس، منتشر می شود و در دستور قرار می گیرد. نمایندگان می توانند ظرف مدت ۱۰ روز برای طرح‌ها و لوایح عادی و پنج روز برای طرح ها و لوایح یک فوریتی، پیشنهادهای خود را در خصوص جزئیات گزارشی که کلیات آن به تصویب صحن رسیده است، به کمیسیون اصلی تسلیم کنند.

این طرح یادآور شد: کمیسیون­‌های فرعی نیز می‌­توانند در مهلت­های یادشده پیشنهادهای خود را در خصوص مواد ارجاعی، به کمیسیون اصلی ارائه نمایند. کمیسیون اصلی موظف است به پیشنهادهای واصله با حضور نماینده کمیسیون فرعی و نماینده پیشنهاددهنده رسیدگی و گزارش نهائی را به انضمام پیشنهادهائی که در کمیسیون به تصویب نرسیده است، به ترتیب اولویت تنظیم و برای رسیدگی شور دوم به هیات رئیسه ارسال نماید. مهلت کمیسیون اصلی برای ارسال گزارش شور دوم طرح ها و لوایح عادی و یک فوریتی به ترتیب حداکثر یک ماه و پانزده روز از تاریخ تصویب کلیات در صحن مجلس است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید