تهران
کد خبر:1093
پ
mohit_zist

کشتار آبزیان در خلیج فارس با فاضلاب شهری

نگرش نیوز – مجتبی یوسفی در مورد ورود فاضلاب به دریای خلیج فارس گفت: سال‌هاست که شاهد ورود فاضلاب شهری و پسماند آب شیرین کن‌ها به خلیج فارس هستیم. این فاضلاب‌ها از طریق خور‌ها به سواحل بندرعباس هدایت شده و مستقیما وارد دریا شده و باعث کشتار و بیماری آبزیان دریایی و همچنین بیماری اهالی […]

نگرش نیوز – مجتبی یوسفی در مورد ورود فاضلاب به دریای خلیج فارس گفت: سال‌هاست که شاهد ورود فاضلاب شهری و پسماند آب شیرین کن‌ها به خلیج فارس هستیم. این فاضلاب‌ها از طریق خور‌ها به سواحل بندرعباس هدایت شده و مستقیما وارد دریا شده و باعث کشتار و بیماری آبزیان دریایی و همچنین بیماری اهالی این منطقه  می‌شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: بی‌توجهی سازمان محیط زیست به مسائل زیست محیطی متاسفانه قدمتی طولانی داشته و مشکلاتی برای طبیعت و سلامت مردم به همراه دارد، ماهیت این سازمان به عنوان معاونت ریاست جمهوری یعنی اختیارات گسترده و متنوعی که این سازمان با تمام دستگاهها و نهادهای دولتی و قوه مجریه دارد، به بیانی سازمان محیط زیست  ساختاری فراتر از یک وزارتخانه داشته به فرض مثال در توسعه و دفع پسماندهای صنعتی، کشاورزی و خانگی باید با شهرداری  تمام استان‌ها همکاری داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: سازمان محیط زیست در جهت حفظ محیط زیست باید دو اقدام اساسی داشته باشد، یکی برنامه‌ریزی صنعت و چشم اندازها با بُرش آمایش سرزمینی و منطقه‌ای و دیگری اصلاحاتی که باید در عملکرد خود انجام دهد و خوشبختانه این سازمان برای رفع مشکلات و معضلات زیست محیطی منابع خوبی هم دریافت کرده به فرض مثال در مورد حل مشکل ریزگردها از صندوق توسعه ملی حدودا ۱۵۰ میلیون دلار  اعتبار دریافت کرده است که با تمام این تفاسیر اتفاق مثبتی در این خصوص شاهد نبودیم نه در احیای دریاچه ارومیه و نه در حوزه کاهش ریزگردها در خوزستان، سیستان و بلوچستان بطوریکه هر روز با اتفاقی این کمبودها  خود را پررنگ‌تر از قبل نشان می‌دهند.

 سیاسی کاری مسئولان محیط زیست نظام سلامت را تهدید می کند

عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: بارها از همین تریبون عنوان کرده‌ام که عمده مدیران محیط زیست سیاسی بوده و سیاسی کار کرده‌اند؛ رفتار سیاسی با آلودگی هوای کلانشهرها  تا هدایت پسماندها به خلیج فارس به ضرر نظام سلامت است؛ در این سازمان بیشتر اقدامات بر پایه مسائل  سیاسی انجام می‌شود تا مسائل تخصصی به فرض مثال تنها خلیج فارس نیست که امروزه میزبان پسماندها و فاضلاب‌ها صنعتی و خانگی هستند؛ بیشتر رودخانه‌های کشور  مثل اهواز و کارون بیش از ۷۰ درصد فاضلاب در داخل آن ریخته می‌شود این تکرار ناخوشایند دریای خزر و خلیج فارس است.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که محیط زیست یعنی امنیت و آرامش نسل‌های آینده خیلی از مواقع بی‌توجهی به محیط زیست به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود که به تبع آن مسائل سیاسی و اقتصادی هم دچار اختلال می‌کند، در حال حاضر با مشکلات متعدد زیست محیطی از آلودگی هوا تا آلودگی دریای خلیج فارس روبرو هستیم که هزینه‌های سنگینی را به دوش سلامت گذاشته است.

 تخریب محیط زیست پیامدهای نظیر مهاجرت و حاشیه نشینی را  افزایش خواهد داد

وی ادامه داد: تخریب محیط زیست به تبع بی‌توجهی پیامدهایی نظیر مهاجرت، بیکاری، حاشیه نشینی و.. گستردش داشته است که هر یک در جای خود مشکلات عمده دیگری در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: برای حل مشکلات زیست محیطی که ارتباطات مستقیمی با سلامت جامعه دارند باید برنامه ریزی و تخصیص منابع مناسبی درنظر گرفته شود ، بدون شک مجلس به لحاظ بعد نظارتی  این موضوع را دنبال خواهد کرد تا مشخص شود هزینه‌های اختصاص یافته در جهت حل مشکلات محیط زیست در چند سال اخیر کجا صرف شده که هر روز شاهد مشکلات عدیده‌ای در خصوص نابودی محیط زیست هستیم.

سخنگوی فراکسیون شوراها و مدیریت شهری و روستایی در مجلس یازدهم در پایان خاطر نشان کرد: مشکلاتی نظیر انتقال پسماندها به آب خلیج فارس با برنامه ریزی و هزینه مناسب می‌تواند مشکلات محیط زیست را حل کرد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید