تهران
کد خبر:981
پ
kalay_asasi

دولت منابع مالی دارد یا ندارد؟!

نگرش نیوز – منابع نداریم! این همان کلید واژه‌ای است که دولت همیشه در مقابل طرح‌های معیشتی پبشنهادی مجلس یازدهم به کار می‌برد! این عدم همراهی دولت، به رد طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی از سوی شورای نگهبان منتهی شد. در هرصورت دولت هر دو پایش را در یک کفش کرده بود […]

نگرش نیوز – منابع نداریم! این همان کلید واژه‌ای است که دولت همیشه در مقابل طرح‌های معیشتی پبشنهادی مجلس یازدهم به کار می‌برد! این عدم همراهی دولت، به رد طرح الزام دولت به پرداخت یارانه کالاهای اساسی از سوی شورای نگهبان منتهی شد. در هرصورت دولت هر دو پایش را در یک کفش کرده بود که پول نداریم. اما در همین جدل دولت با مجلس بود که به یکباره ستاد ملی مبارزه با کرونا برای یک سوم جامعه، بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی در نظر می‌گیرد! این رفتار دوگانه دولت سبب شد شائبه‌ سیاست‌زدگی اقدامات دولت مطرح شود.

البته که در شرایط فعلی اقتصادی کشور آنچه مهم است؛ تامین کالاهای اساسی مردم است نه آنکه این کار به نام کدام نهاد تمام شود اما از نظر دولت اگر یارانه‌ای را مجلس تصویب کند، تورم‌زاست و منابعی برای پرداخش موجود نیست اما اگر همان یارانه را دولت روحانی تصویب کند هم پول آن موجود است و هم خبری از تورم و آثار منفی اقتصادی نیست این رویکرد دولت به معنای آن است که دولت معیشت مردم را گروگان اغراض سیاسی‌اش کرده است.

بنابراین گزارش، رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت در اقدامی برخلاف رویه قبلی قوه مجریه -که ارائه یارانه به ملت را اعانه می‌خواند- از بسته معیشتی جدید رونمایی کرد و گفت که یک سوم جامعه در چهار ماه آینده از کمک معیشتی دولت -که به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر است-، برخوردار خواهند شد. در شرایط کنونی اقتصادی این خبر خوبی برای مردم است، اما اگر نظر دولت نسبت به پرداخت یارانه مثبت است و آن را «اعانه» نمی‌داند، پس چرا تا دیروز با طرح مجلس مبنی بر ارائه کمک به قشر محروم مخالفت می‌کرد و آن را اعانه می نامید؟ اگر برای طرح الزام دولت برای تامین کالا‌های اساسی دولت پول نداشت، منابع مالی ارائه یارانه مذکور که امروز رونمایی شد از کجا تامین شده است؟

نمایندگان مجلس با تاکید بر ضرورت کمک دولت و مجلس به مردم، ضمن تاکید بر ضرورت تامین معیشت مردم، انتقادهای خود را به رفتارهای سیاسی دولت اینگونه مطرح کردند؛

قاضی زاده هاشمی: رفتار دوگانه دولت در پرداخت کمک معیشتی جای سوال دارد

در این رابطه سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه در صحن علنی مجلس، گفت: ما از اصل عمل استقبال می‌کنیم و حتی در روز گذشته به دولت تذکر دادیم که افرادی که شغل‌شان به مشکل می‌خورد به طورحتم باید مورد توجه جدی قرار گیرند، اما سوال این است که منبع و اختیار قانونی آن برای اقدامات مالی از کجا تامین می شود؟

وی افزود: این رفتار دوگانه که اگر مجلس تصمیم بگیرد تا خدمتی به مردم شود نماینده دولت مخالفت می‌کند و از طرفی دیگر، دولت در ستادی که مجوز قانونی و عملکرد آن جای سوال دارد به این شکل عمل می کند لذا باید در این صورت از مجلس مجوز گرفته شود.

نایب رئیس مجلس اضافه کرد: برخی از رفتارهای دولت جای سوال دارد لذا امیدواریم اینگونه رفتارها ادامه پیدا نکند چراکه پاسخی برای افکار عمومی ندارند.

موسوی لارگانی: معیشت مردم گروگان سیاسی‌بازی دولتمردان/تامین معیشت مردم یا لجبازی با مجلس؟!

همچنین سید ناصر موسوی لارگانی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه معیشت مردم در گرو سیاسی‌بازی و سیاست‌زدگی برخی از مسئولان دولتی قرار گرفته است در حالی که مردم انتظار اینگونه رفتارها را از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ندارند.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس طرحی را در راستای کمک معیشت به مردم در زمان کرونا با تامین بودجه از طریق فروش اموال و تراکنش‌های بانکی به صحن آورد اما دولت با این توجیه که اینگونه پرداخت‌ها تورم‌زا است با آن مخالفت کرد و مسائلی مطرح کرد که جای تاسف و تعجب دارد.

مقتدایی: طرح‌های معیشتی با همکاری مجلس و دولت تحقق می‌یابد

عباس مقتدایی نیز درباره دوگانگی کابینه دوازدهم در تأمین منابع طرح معیشتی مجلس علیرغم توانایی اجرای طرح معیشتی مد نظر دولت، گفت: دولت در بهره‌گیری از ظرفیت مجلس یازدهم ضعیف است درحالی که این مجلس می‌توانست بسیاری از موانع و مشکلات دولت را با همدلی، همفکری و همراهی حل کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تلاش مجلس برای همکاری در حالی صورت می گیرد که تاکنون رئیس جمهور و کابینه هیچ لایحه ای برای حل مشکلات مردم به مجلس ارائه نکرده که نقطه ضعف دولت است.

فرهنگی: تامین کالای اساسی مردم مهم است نه نهاد اقدام کنند

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس می‌گوید تامین کالای اساسی مردم ضرورت دارد نه اینکه کار به نام کدام نهاد تمام شود.

وی رفتار دولت نسبت به اینکه ادعا می کند منابع لازم برای اجرای طرح تامین کالای اساسی را ندارد و از سوی دیگر اقدام به پول پاشی از طریق پرداخت کمک معیشتی می کند را نامناسب ارزیابی کرد و ادامه داد: در شرایط فعلی تامین کالای اساسی مردم ضرورت دارد نه اینکه این کار به نام کدام نهاد تمام شود.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید